Flere virksomhedsejere har især under Covid-19 oplevet en formindskning af eksponering og aktivitet. Det kan også være, at du føler dig tom for inspiration for fængende content og online markedsføring. Her er der samlet nogle tips, til hvordan du kan booste din virksomhed gennem online markedsføring.

Grunden til den manglende aktivitet

Først og fremmest er det vigtigt, at du lokaliserer de mulige faktorer for den manglende aktivitet. Der kan nemlig være flere grunde til dette. Det kan være, fordi du ikke rammer din målgruppe. Du har højst sandsynligt en klar og afgrænset målgruppe for din virksomhed og derfor er markedsføringen planlagt til at kunne nå den rette målgruppe. Dog hvis din virksomhed ikke bliver eksponeret for din målgruppe, men alle mulige andre, kan dette være en grund til den manglende aktivitet. En anden grund til den manglende aktivitet, kan være, at din markedsføring ikke opfattes som interessant eller relevant for din målgruppe og du derfor skal begynde at tænke ud af boksen. Du burde derfor undersøge andre strategier såsom storytelling markedsføring.

Hvad er storytelling markedsføring

Denne type af digital kommunikation er faktisk ikke ny, dog er den begyndt at blive mere kendt, da mange kendte brands netop gør brug af denne type markedsføring. Et kendt eksempel på denne strategi er Somersby, som primært producerer alkoholiske drikke. Hovedpersonen i deres markedsføring er den engelske adelsmand Lord Somersby, som fortæller om Somersby oprindelse, dog er dette pure opspind, da Somersby faktisk bare er ejet af Carlsberg. Men netop deres storytelling gør at Somersby skiller sig ud og vi husker dem og faktisk er mere tilbøjelige til at købe deres produkter frem for andre cider brands.

Storytelling er kort fortalt en markedsføringsstrategi, som bygger på historiefortælling gennem video i markedsføring. Det giver brands mulighed for at fortælle en historie, som fanger modtageren, da vi er tilbøjelige til at finde disse interessante og huske dem. Derudover er dette også med til at opbygge en virksomheds brand.

Fordele ved storytelling

Storytelling behøver ikke at være en decideret historie, det skal bare være en form for fortælling. Dette gavner især virksomheder, da man har muligheden for at skabe sine egne narrativer.

Storytelling har en masse fordele. Blandt andet en øget brand awareness og genkendelse, da vi er tilbøjelige til at huske fortællinger. Vækker din storytelling interesse, vil den øge aktiviteten af din virksomhed og derudover skaber denne strategi loyale og interagerende kunder. Storytelling giver dig også muligheden for at skille dig ud, mellem de mange andre virksomheder, som også appellerer til den samme målgruppe. Netop fordi der er så meget konkurrence mellem de mange virksomheder, kan det især være svært at skille sig ud og tilbyde noget der er anderledes. Alt hvad man behøver er en god fortælling.