Annonce

Fisk bliver påvirket af fuldmåne og nymåne, hvor de begynder at være mere aktive. Måske har du også oplevet at blive påvirket af månens energi? Måske har du oplevet at se på månens lys og tænkt “Hvad er der med månen i dag”? Månen og dens faser kan bruges og påvirke os mere end vi tror - og det kan du blive endnu klogere på her.

Månen er bare et magisk fænomen - og derfor har månens faser altid været præget af mange spørgsmål, myter, ritualer og fascination. Her vil vi forsøge at gøre dig klogere på, hvad du kan bruge månens faser og månekalender til.

Månekalender og spirituelle ritualer

I gamle dage blev månen brugt som kalender og kompas - og i vores tid er det igen blevet vældig populært at bruge månens cyklus som guide og til små ritualer.

Månens faser skal bruges lidt ligesom til nytår, hvor mange reflektere over året, og laver nytårsfortsæt til det kommende år. På samme måde kan man også gøre det hver måned efter månens placering.

Ved nymåne markeres starten af en ny cyklus, hvilket vil sige, at det er tid for nye begyndelser og intentioner. Her kan et lille ritual være, at man reflektere over, hvad man ønsker mere af i sit liv og hvilke steps der skal til for at opfylde ønsket.

Hvorimod fuldmåne er afslutningen af cyklussen. Derfor kan et ritual ved fuldmåne være, at der skal reflekteres over, hvad der eventuelt holder én tilbage i forhold til at skabe det, man ønsker i sit liv og derfor bør give slip på.

Hvis de små refleksion-ritualer er noget for dig, så kan du starte med at finde en månekalender, så du kan holde øje med månens faser.

Få svar på, om månen påvirker din søvn

I lang tid har månens faser og fuldmåne være beskyldt for at påvirke søvnen.

Meget forskning på området har dog afvist, at månen skulle have indflydelse på søvnen. Men et eksperiment fra 2021 fra University of Washington har dog påvist det modsatte.

Eksperimentet bestod af 98 mennesker i den argentinske provins Formosa, som blev udstyret med målere, som registrerede deres søvn og vågentid. Forsøgspersonerne var inddelt i tre forskellige grupper, alt efter hvor stor adgang de havde til elektrisk lys.

Og resultatet viste, at den gruppe, som havde mindst adgang til elektrisk lys, blev mest påvirket af månens faser. Hos forsøgspersonerne med adgang til mindst lys, var søvnen op til 58 minutter kortere vedl fuldmåne.

Samme forsøg blev så lavet hos 464 studerende i Seattle. Her fandt man også markante svingninger i søvnen efter samme mønster.

Konklusion hos forskerne er derfor, at månefasernes effekt på vores søvn må ligge biologisk dybt i os.

Hvis du  er nysgerrig på, om du bliver påvirket af fuldmånen, så følg en fuldmånekalender og track din søvn i de forskellige faser.